W sytuacjach, gdy zagrożone jest ludzkie życie uznaje się, że najważniejsze są cztery minuty. Określa się je nawet złotymi minutami. W innych sytuacjach szybkie podjęcie działań przez służby porządkowe, czy też o charakterze ratownictwa technicznego (gazowego, energetycznego) są znaczące dla bezpieczeństwa i życia ludzi.
Dlatego bardzo ważna jest znajomość numerów alarmowych, zachowanie spokoju i logicznego myślenia w trakcie przekazywania informacji ratownikom (dyspozytorom) przez telefon. Poniżej przedstawiamy numery telefonów alarmowych:
Straż Pożarna tel. 998
Pogotowie Medyczne tel. 999
Policja tel. 997
Pogotowie Gazowe tel. 992
Pogotowie Energetyczne tel. 991
GOPR/TOPR tel. 601-100-300
WOPR tel. 601-100-100
Europejski Numer Alarmowy -
tel. 112 - jest jednolitym numerem alarmowym na terenie całej Unii Europejskiej. Numer ten służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia i mienia. W powiecie wadowickim odbieranie numeru alarmowego 112 jest zlokalizowane w Powiatowym Centrum Powiadamiania Ratunkowego i Zarządzania Kryzysowego. W Centrum w Wadowicach 24h/dobę pełnią służbę zarówno oficer dyżurny PSP (odbiera także numer
tel. 998) oraz dyspozytor Pogotowia Ratunkowego (odbiera także numer
tel. 999).
Osoby potrzebujące pomocy od Policji, zostaną połączone z dyżurnym Komendy Powiatowej Policji w Wadowicach.
Prosimy o przeczytanie poniższych zasad i zastosowanie ich:
1. Nawet gdy się pomyliłeś wykręcając numer ratunkowy nie odkładaj słuchawki. Dyspozytorowi Twój numer się wyświetla (nawet zastrzeżony). Uważając, że osoba dzwoniąca nie zdążyła zgłosić problemu, może próbować się do ciebie dodzwonić. Szanuj czas ratowników i osób dzwoniących o pomoc.
Jak się pomylisz... powiedz, że przepraszasz, bo się pomyliłeś.
2.Kupując pierwszy telefon swojemu dziecku uczul i wytłumacz mu, czym są numery alarmowe. Często dzieci bawią się dzwonieniem na numery alarmowe. Taka zabawa jest bardzo niebezpieczna. Po pierwsze blokują linię, a przecież ktoś w tym czasie może potrzebować pomocy. Po drugie takie głuche, tzw. "zabawne" rozmowy przeszkadzają dyspozytorom w pracy powodując ich zmęczenie, a co za tym idzie wydłużenie ich reakcji.
A pamiętajmy! Dyspozytorzy nie tylko odbierają telefony, ale także decydują ile i jakie zespoły wysłać na miejsce. To dyspozytor zarządza akcją do czasu przybycia na miejsce pierwszego zespołu.
3. Gdy dzwonisz na numer ratunkowy. Przedstaw się i w spokojny sposób przekaż obraz sytuacji. Dyspozytor będzie zadawał ci pytania... odpowiadaj na nie. I najważniejsze
to dyspozytor (ratownik) rozmawiający z Tobą potwierdzi, że przyjął zgłoszenie i powie ci, abyś się rozłączył. Nie rozłączaj się sam.